WEKO3
アイテム
日本人語学留学生のコミュニケーション行動 : 異文化接触と第二言語習得研究からの理論的枠組み構築
https://yone.repo.nii.ac.jp/records/29
https://yone.repo.nii.ac.jp/records/295422e34c-c8c8-4943-afa1-61bb003f547a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
40-p13-26.pdf (2.0 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper_02(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-09-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日本人語学留学生のコミュニケーション行動 : 異文化接触と第二言語習得研究からの理論的枠組み構築 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
小林, 葉子
× 小林, 葉子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 1572 | |||||
姓名 | Kobayashi, Yoko | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ABSTRACT : Theoretical arguments and empirical evidence have ascertained the interrelatedness and multicomponentiality of WTC in a L 2 in tandem with other constructs that affect L 2 communication. Given the intricacy of individual and contextual facets operating in the L 2 communication, pervasively the unwilling one, the conceptualization of WTC and other interrelated variables in specific contexts is pivotal to guiding the implementation and accumulation of context-specific L 2 use research. Focusing on Japanese students enrolled in overseas ESL schools, i.e. one of the most highly marketed yet the least researched educational settings, this conceptual study seeks to establish a contextually sensitive theoretical frame by forging an interface between the knowledge base from the applied linguistics community, in particular SLA research and that from intercultural contact one. The starting point for this theory-based attempt is to contextualize the WTC in a L 2 model from the former domain and the model of acculturation process from the latter with both individual and situational variables hypothetically identified from the models. Empirical research is to be conducted with an ultimate aim of scrutinizing the extent to which those variables impinge on Japanese students' communication with other students in English in a context where such opportunities are ample. Key words : overseas study, intercultural communication, SLA(second language acquisition), WTC(willingness to communicate), ESL(English as a second language) | |||||
書誌情報 |
山形県立米沢女子短期大学紀要 = Bulletin of Yonezawa Women's Junior College 号 40, p. 13-26, 発行日 2005-01-11 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00242867 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Japanese students' L 2 communication in ESL schools : A conceptualization from intercultural contact and SLA research | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | ニホンジン ゴガク リュウガクセイ ノ コミュニケーション コウドウ イブンカ セッショク ト ダイニ ゲンゴ シュウトク ケンキュウ カラノ リロンテキ ワクグミ コウチク | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 山形県立米沢女子短期大学 | |||||
出版者(ヨミ) | ||||||
値 | ヤマガタ ケンリツ ヨネザワ ジョシ タンキ ダイガク | |||||
別言語の出版者 | ||||||
値 | Yonezawa Women's Junior College of Yamagata Prefecture | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 2 |